קרה לכם פעם שהמחשב החליט לא לעבוד? או אולי לעבוד בצורה משונה?
אנשים רבים נכנסים ללחץ של ממש כשהמחשב מגיב לא כצפוי. הם שוכחים שהמחשב הוא מכונה, לא ישות פלאית ועלומה, שיש לחשוש ממנה. כמו כל בעיה בחיים – גם לרוב הבעיות במחשב יש פתרון.
המאמר הבא לא מתיימר להפוך אותך לטכנאי מחשבים בין לילה, אך בהחלט יכול לתת לכל אחד ידע בסיסי שיאפשר לו לאבחן ולטפל בבעיות מחשב נפוצות.
אבחון בעיות במחשב
שלב האבחון הוא שלב קריטי בטיפול בתקלות במחשב.
בשלב זה, אוספים נתונים בצורה מרוכזת ושיטתית בכדי לנתח את התקלה. הליך האבחון מבוסס על הבנה כיצד פועל מחשב - חומרה ומערכת ההפעלה. הבנה וידע ברמת החומרה כמו גם ברמת מערכת ההפעלה, הם הכלים העיקריים והחשובים ביותר בטיפול בתקלות מחשב.
קיימים 2 סוגים עיקריים של תקלות אופייניות במחשב:
כאשר המחשב אינו מגיב.
כאשר המחשב מגיב - אבל לא בדרך שציפיתם.
האפשרות הראשונה מלמדת כמעט תמיד על בעיית חומרה והשנייה על בעיות תוכנה או בעיות חומרה.
מה עושים כהמחשב אינו פועל כלל:
מה עושים במקרים בהם המחשב "מת"? כלומר, אין תצוגת מסך וקול של עבודת הכוננים/הדיסק?
1. קודם כל יש לבדוק האם יש חיבור חשמל תקין. האם אספקת החשמל למחשב תקינה?
2. בשלב הבא יש לבדוק אם מאוורר ספק הכוח מסתובב. מאוורר ספק הכוח נמצא בחלק האחורי של המחשב, ליד כניסת המתח למחשב. אם הוא הוא אכן עובד – אספקת החשמל למחשב תקינה. ו/או אם נורות הled הקטנות בקדמת המחשב עובדות, ו/או אם נורית חיווי הפעולה שבקדמת המסך מראה אור, ו/או נורית המקלדת דולקת.
שתי הבדיקות הפשוטות אלו יכולות לספק מידע בנוגע לבעיות באספקת המתח למחשב, מבלי שתצטרכו לפתוח את המחשב או להשתמש בכלים מתקדמים.
* אם הבדיקות הנ"ל הראו שחשמל לא מגיע למחשב - יש לבדוק את כבלי החשמל וחיבורם. מאחר ובמקרים רבים כבל הזנת החשמל פשוט יצא ממקומו (עקב הזזת המחשב). הפתרון הפשוט במקרה זה, הוא לחזק את תקע כבל החשמל לשקע.
* אפשרות נוספת היא שהפקק "קפץ" וחשמל בכלל לא מגיע למחשב. במקרה כזה יש לחבר מכשיר חשמלי אחר לשקע בכדי לוודא את תקינותו.
* אם החשמל נראה תקין – יש לבדוק אם על ספק הכוח יש מפסק, והאם הוא על ON.
* פטנט שעובד במקרים של קפיצת מתח - הוא לנתק את כבל החשמל מהשקע ומהמחשב, להתמין כמה שניות ולחבר מחדש.
* אם המחשב עדיין לא מגיב בתום כל הבדיקות - מומלץ להזמין טכנאי מחשבים מוסמך לבדיקה מקיפה.
הגורמים הנפוצים ל תקלות באספקת החשמל במחשב:
• הצטברות אבק
• התחממות הנגרמת עקב צמידות המחשב לקיר
• מחשב ש"נחנק" תחת כיסוי כלשהו.
נורית חיווי מהבהבת במסכים של אפל
הנורית מלמדת על מצב המסך ויכולה לעזור במציאת התקלה. כשהיא מהבהבת אפשר ללמוד מה הוא הגורם לתקלה על פי סדר ההבהובים (טכנאי מסכים משתמש במידע זה על מנת לטפל בבעיה). הבעיה עשויה להיות תקלה במטען, בלוח אם או באינוורטר. באתרים של חברות המחשבים לעתים קרובות ניתן למצוא אינדקס תקלות לפי הבהובי המסך.
אם המסך לא מציג כלום
במצב בו נראה שהמסך פועל אך לא מציג תמונה התקלה יכולה להיות בספק הכוח, בלוח האם של המסך או באינוורטר - הכרטיס שמספק מתח למנורות המסך.
אם התמונה מופיעה ואז נעלמת
אם המסך מציג תמונה לרגע ואז התמונה נעלמת, יתכן שהבעיה היא בספק הכוח, בלוח האם של המסך, באינוורטר או באחת ממנורות המסך (מסך מורכב ממספר מנורות שמספקות אור למסך, ברגע שמנורה אחת לא מתפקדת המסך נדלק וכשהוא מזהה שיש בעיה עם מנורת אחת או יותר הוא מכבה את המסך). הבעיה עלולה גם להיות באספקת המתח.
כשהמסך "מת"
כאשר המסך לא מגיב בכלל, עשוי להיות בעיה באספקת מתח - ספק כוח.
כשהמסך נכבה לפעמים
המסך עובד זמן מסוים ואז כבה. מדובר לרוב בבעיה בספק כוח, אך ישנה אפשרות שמדובר גם בבעיה בנורה אחת או יותר.
אם רואים מסך לבן ללא תמונה
כשרואים מסך לבן ללא תמונה, לרוב הבעיה היא בכבל פנימי במסך, המעביר מידע בין לוח האם למסך.
המסך מציג קווים או קו אנכי בצבע
לרוב מדובר בבעיה במסך עצמו, ואת הבעיה הזו לא ניתן לתקן עצמאית.
* אם הבעיה היא הודעת I/O error
היא מעידה בד"כ על בעיית חומרה בדיסק הקשיח או בכונן ה CD ברוב המקרים. הדיסק הקשיח הוא רכיב שעובד קשה במחשב. הוא מסתובב כל הזמן. במקרה כזה, יש צורך בהחלפת הדיסק.
* אם המחשב מתחיל לעבוד ועולה הודעת שגיאה אחרת –
ברוב המקרים תהא זו בעייה של מערכת ההפעלה הנובעת ממגוון סיבות. לפתרון בעיות תוכנה אפשר להיעזר בעלייה על ב"מצב בטוח", או העלאת המערכת מדיסקט אתחול או שימוש בתוכנות כמו נורטון.
במקרים שכל הפתרונות הנ"ל אינם מסייעים - ייתכן שצריך יהיה להתקין מחדש את תוכנת חלונות.